با محصولات سروش پلاستیک سپاهان بهتر دیده شوید. ۰۳۱۳۸۵۵۲۵۸۵

بحران در بازار پلی استایرن در آستانه ماه رمضان

هر سال شاهد هستیم که یک یا چند ماده پلیمری و شیمیایی دچار بحران می شوند. اگر در سال 1397 کشور با بحران PET مواجه بود که ما آنرا وسوسه PET نام نهادیم و بعدها باعث شد تا بسیاری برای خرید و فروش خارج از شبکه این ماده پلیمری دستگیر و محاکمه شوند، و یا در سال 1398 دی اتیل هگزانول و در نتیجه روغن DOP تا 113 درصد در بورس کالا مورد رقابت واقع شد و یا سال گذشته یعنی سال 1399 شمسی را با بحران جدی در پی وی سی ها سال را آغاز کردیم و با بحران در پلی پروپیلن ادامه دادیم، امسال را باید احتمالا سال بحران در پلی استایرن بنامیم. لااقل شواهد و قرائن تا به این لحاظ به ما می گویند که پلی استایرن امسال و در فروردین ماه با کمبود شدید عرضه و در نتیجه عدم توازن قیمتی همراه بوده است.

این کمبود پلی استایرن که ماده اولیه تولید ظروف یکبارمصرف است، درست در آستانه ماه مبارک رمضان، که یکی از ماههایی است که ظروف یکبارمصرف پلاستیک با بیشترین تقاضای واقعی بازار مواجه هستند، بیشتر به چشم می آید و ضرورت اقدام عاجل مسوولان برای رفع مشکلات پیش روی عرضه این محصول را یادآوری می کند.

به نظر می رسد که کاهش حاشیه سود بین استایرن منومر و پلی استایرن از یکسو، سو استفاده دلالان از شرایط موجود از سوی دیگر و عدم عرضه مکفی این خوراک تولید پلی استایرن سبب شده است، تا به سمت عرضه بازار فشار زیادی وارد شود، و واحدهای تولیدی با موانع گسترده ای در راه تولید پلی استایرن مواجه شده اند.

استایرن منومر در بورس کالا تنها توسط پتروشیمی پارس عرضه می شود که متاسفانه در سال 1400 و ماه فروردین در دو هفته نخست، شاهد هیچ عرضه ای از سوی این پتروشیمی نبودیم که همین موضوع به خودی خود باعث کاهش مواد اولیه تولید پلی استایرن شده است. آمار بورس نشان می دهد که عرضه پتروشیمی پارس در قیاس با سال گذشته در سومین هفته فروردین ماه نیز بسیار محدود بوده است و بسیاری از تولیدکنندگان این ماده پلیمری موفق نشده اند تا در رقابت برای به انبار بردن محموله های استایرن منومر پارس توفیقی داشته باشند. در نتیجه، این واحدها قادر نخواهند بود که برای هفته آتی که اولین هفته ماه رمضان هم هست، تولید خاصی انجام داده و طرف عرضه پلی استایرن را تقویت کنند، در حالیکه به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان به صورت سنتی طرف تقاضا به صورت سنتی تقویت می شود و این به معنای افزایش قیمت این ماده اولیه تولید ظروف یکبارمصرف پلیمری است.